Orsa geslaagd voor IPO.3

Tijdens een langdurend examen bij de Ortsgruppe Ochtrup-Oster slaagde Orsa voor het IPO.3-diploma met 87-78-96 = 261 punten. Keurmeester was de heer Hans-Georg Hoffmann.

De keurmeester kwam om 09.00 uur, terwijl er 12 IPO-honden op het programma stonden. Dat moest dus wel een lange dag worden  en dat werd het ook.

Er waren twee loopse teven, waarvan er één gedurende het examen werd teruggetrokken. Het is voor mij ook de laatste keer, dat ik met een loopse hond een examen doe, want het gaat dan toch altijd anders dan je verwacht, wat al normaal is tijdens ieder examen, en de concentratie bij de teef is gewoon minder. Het nog moeten "draaien" aan het eind van de dag, terwijl de meeste toeschouwers weg zijn of al in de kantine zitten, is niet echt prettig en dat was het vandaag zeker niet. We stonden om 09.30 uur op het speurveld en Orsa en ik mochten met het appèl beginnen om 17.30 uur. Om 18.05 uur waren we met appèl en pakwerk klaar.

 

Kort verslag van het examen van Orsa.

 

Speuren.

 

Er was een apart speurveld voor de twee loopse teven. Er werd geloot om wie welk spoor kreeg. Orsa moest als tweede op een gedeelte van de begroeide akker, waar kort daarvoor een hond had gelopen en waarvan de spoorlegger al aangaf, dat het het minste stuk van het veld was door trekkersporen en dergelijke.

De eerste teef begon al voor het eerste voorwerp aan het gewas te vreten, werd nog een paar keer aangezet en kon het veld verlaten.

Orsa begon lichtelijk ongeconcentreerd aan het uitwerken van het spoor. Dat gebeurt normaal ook wel eens en dat is niet zo'n probleem. Toe begon ook zij ter hoogte van het eerste voorwerp aan het gewas te vreten. Tijdens een wandeling doet ze dat ook wel eens, maar het was nog niet eerder voorgekomen tijdens het speuren. Dan denk je toch even: wat nu?

Dus gaf ik haar maar een commando "af" bij het voorwerp, wetende, dat me dat een hoop punten zou kosten. Door dat commando en het daarop volgende commando "zoek" dwingender uit te spreken, kon ik haar onder druk zetten en werd de rest van het spoor uitgewerkt, zoals ik dat van Orsa gewend ben: overtuigend, goede hoeken, prima verwijzen van de laatste twee voorwerpen. Resultaat: 87 punten.

 

Appèl.

 

Om 17.30 uur opdraven voor het appèl. Aangezien de andere honden hun pakwerk al hadden gedaan, nam ik rustig de tijd om Orsa eerst uit te laten, waardoor ze kon zien en horen, dat er geen pakwerk meer was.

Ondanks dat kreeg ik haar nauwelijks goed onder commando. Tijdens het gehele programma merkte ik, dat ze afwezig was. Zo kwamen we door de volgoefeningen en de groep heen. Tijdens de zitoefening bleef ze staan, tijdens de afoefening met voorroepen ging ze eerst liggen en toen meteen weer zitten, terwijl de sta-oefening wel werkte en bevredigend verliep. Dit was niet nieuw, want ze had dat tijdens de laatste trainingen al laten zien. Ik had wat strakker getraind op de sta-oefening en dat had gevolgen voor de zitoefening. Dat ze ook de afoefening zou verknoeien, had ik niet echt verwacht. Ze bleef tijdens die oefeningen echter wel op de plaats en werkte de rest normaal af. Het apporteren verliep normaal, het aan de voet komen was slordig en het voorkomen na het apporteren over de klimschutting was niet goed, omdat ze niet ging zitten. Vervolgens werd afgesloten met het vooruitzenden, waarbij ik 3 commando's nodig had om haar "af" te krijgen. De afoefening met afleiding verliep uitstekend; ze verkroop niet. Resultaat 78 punten, teleurstellend, maar ik was er tevreden mee.

 

Pakwerk.

 

Na 5 minuten pauze na het appèl begon het pakwerk. Orsa revierde alle verstekken uitstekend, blafte goed aan zonder aan te stoten of in de mouw te bijten. Voor het aan de voet roepen had ik twee commando's nodig. De vlucht werd goed verijdeld en de overval verliep ook goed. In deze fase was het lossen nog enigszins moeizaam, maar het ging verder goed. Tijdens het rugtransport volgde Orsa goed, de overval werd uitstekend gepareerd, ze loste op commando. Het stellen op afstand werd ook prima afgewerkt, maar daar loste ze wel erg moeizaam maar toch ging het nog. De daarop volgende overval verliep ook goed. Beide zijtransporten waren OK. Resultaat 96 punten/uitmuntend.

 

Orsa slaagde voor het IPO.3-certificaat. Het doel is dus bereikt en ik mag niet ontevreden zijn.

Tijdens het examen zakten twee honden op het speuren. Verder verliep alles naar wens.

De betreffende keurmeester, die ik nog niet eerder had meegemaakt, bleek een prettige "kringgroepkeurmeester" te zijn, die zeer aan te bevelen is.

Teilnehmer OG Ochtrup-Oster (klik om te vergroten)
Teilnehmer OG Ochtrup-Oster (klik om te vergroten)

Reactie schrijven

Commentaren: 2
  • #1

    GRLpGpAG (dinsdag, 20 juli 2021 09:37)

    1

  • #2

    GRLpGpAG (dinsdag, 20 juli 2021 16:52)

    1