Speuren Quinty en Ixy

Vandaag bij regenachtig weer gespeurd op akker.

 

Ixy.

 

Ixy kreeg een kort recht stuk van een meter of tien, in ieder voetstap een stukje worst en aan het eind een portie.

Ze is nog erg druk maar wil wel graag vooruit en brengt ook de neus aan de grond. Ik herken in haar heel duidelijk het stormachtige gedrag van haar moeder Orkana, die dat nog had, toen ik haar terugkreeg op de leeftijd van 10-11 maanden. Het kostte dan ook behoorlijk veel moeite om het 4,5 maand oude hondje te geleiden in de richting, die gewenst was.

Toch lukte het en kreeg ze aan het eind haar beloning.

 

Quinty.

 

Voor Quinty had ik een volledig IPO.1-spoor uitgelegd met drie in plaats van de vereiste twee voorwerpen. Quinty speurde zeer drangvol, voor sommigen te snel en te druk maar voor mij niet, pakte alle rechte stukken volledig en verwees de voorwerpen met lichte hulp. De hoeveelheid worst is inmiddels verminderd maar kan nog niet weggelaten worden. Aan het eind volgde een portie worst als beloning.

De oefening was goed en we boeken iedere keer weer vooruitgang.

Vanaf nu ga ik het aantal speurmomenten met Quinty verhogen naar (vrijwel) dagelijks.


Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    GRLpGpAG (dinsdag, 20 juli 2021 10:59)

    1