Wateroverlast bij de pups: de schrik van ons leven

Gisteren hadden we ons eerste puppybezoek van kopers van de pups uit het R-nest.

Vol trots toonden we de pups in onze best wel fraaie werpruimte bij de schuren, de werpruimte, die we al probleemloos hebben gebruikt vanaf ons N-nest. Ook toonden we de nieuwe werpruimte bij de kennels met de mededeling, dat de pups daar de komende week naar toe zouden verhuizen.

 

En nu wat er vanmorgen gebeurde na een stormachtige onweersnacht met hevige regenval.

 

Vanmorgen rond half negen kwam ik bij de werpruimte. Door de warme temperaturen overdag en ook 's nachts is de werpruimte altijd warm en hebben we al enkele dagen de buitendeur open staan met traliewerk voor de deuropening. Over dat traliewerk hangt een laken voor extra beschutting.

Toen ik vanmorgen de traliedeur van het slot wilde halen, hoorde ik, dat Orsa uit de werpkist kwam. Vervolgens hoorde ik water en was ik eerst in de veronderstelling, dat Orsa dorst had. Toen ik de deur echter opende kreeg ik de schrik van mijn leven: op de tegelvloer stond ca 3 centimeter water. Het water kon kennelijk niet weg. Meer dan die 3 centimeter kan er niet staan, want het overtollige water verdwijnt over de lichte drempel naar buiten.

Meteen keek ik in de werpkist en werd onmiddellijk gerust gesteld, toen ik de pups heerlijk zag snurken op de verhoogde en kurkdroge vloer van de werpkist.

 

Gelukkig was er dus niets ergs gebeurd. Op zo'n moment kom je er wel achter, dat je altijd nog onaangenaam verrast kunt worden, ook al heb je de zaken zo goed voor elkaar als maar mogelijk is.

 

Linda en ik verhuisden de pups met moeder meteen naar de nieuwe werpruimte bij de kennels. Daar liggen de diertjes nu gelukkig heerlijk ontspannen te genieten van hun welverdiende rust. Ook Orsa vindt het er prachtig; ze kan nu ook haar eigen kennel is en heeft een eigen ruimte in de werpruimte zelf om even aan de pups te kunnen ontsnappen. In de komende week zal de aangrenzende puppyloopren van 3 x 4 meter voor de pups ter beschikking komen. Nu is dat nog te vroeg.

 

Hoe heeft dit nu kunnen gebeuren?

 

De oude werpruimte bevindt zich in een schuur, waarin zich ook een separate garage en de CV-ruimte bevindt. Voor de garage bevindt zich een carport. Het totaal heeft een plat dak en de afvoer loopt door de werpruimte naar de waterlozing.

Het was mij opgevallen dat een vorige eigenaar van ons huis een kleinere afvoerbuis vanaf het dak in een bredere uit liet komen. Omdat ik weet, dat je ook bij wasbakken problemen met de afvoer kunt krijgen, als er geen ontluchting op zit, begreep ik dat dat probleem op die manier was opgelost. Die overgang in de afvoer zit ca 2 meter boven de vloer en dat ging dus altijd goed. We hebben dit probleem ook niet eerder gehad.

Kennelijk kon het water deze keer niet weg en liep het vervolgens de werpruimt in met alle gevolgen - en gelukkig ergere gevolgen met name voor moeder en pups - vandien.

 

Wat een geluk hebben we gehad. Ook omdat we vorig jaar tijdens de aanschaf en bouw van de kennels meteen rekening hebben gehouden met een tweede werpruimte.


Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    GRLpGpAG (dinsdag, 20 juli 2021 12:03)

    1