Examentraining 07/28 Lingen-Bramsche

Vandaag een fijne training gehad met Quinty (examentraining) en Ixy (opbouw appèl). Linda trainde voor het eerst appèl en pakwerk bij deze vereniging met haar Lea vom Hause Mithras.

 

Quinty liet een prima stukje appèl zien. Alle oefeningen verliepen naar wens. De afoefening zonder voorroepen werd weer beoefend zoals tijdens de afgelopen trainingen. Die methode werpt vruchten af. Dit gaat binnenkort goed komen.

Ook bij deze kringgroep ging Quinty voor het eerst als een speer vooruit, terwijl ze niet had gezien, dat de bal aan het eind werd neergelegd.

 

Tijdens het pakwerk trainden we met Quinty het volledige IPO.1-programma.

Eerst werd uitgebreid gerevierd, waarbij ik haar na het eerste verstek probeerde op te vangen. Dit lukte eerst niet en later wel. Ze was getraind op doorgestuurd worden, maar nu moet ze eerst bij de baas komen voordat ze naar het volgende verstek gaat. Quinty's grondsnelheid is enorm. Ze is een waardige dochter van haar moeder, Orsa.

Het revieren naar het tweede verstek gebeurde vandaag 4 x. Quinty werd midden op het veld afgelegd. Ik begaf mij vervolgens naar het verstek en stond dichtbij de pakwerker, toen ik het commando "revier" gaf. Quinty kwam als een speer. Twee keer werd haar de werpmouw aangeboden. Ze beet niet in, stootte alleen de eerste keer iets aan. De derde keer kreeg ze de mouw aangeboden met de werpmouw in de andere hand van de pakwerker. Ook dit ging goed.

Omdat ik dicht bij de pakwerker stond, kon ik haar eventueel via de lange lijn corrigeren.

De 4e en laatste keer kreeg Quinty alleen de normale mouw aangeboden. Quinty beet weer niet in en stootte eveneens niet aan.

Vervolgens nam ik haar uit het verstek mee naar de normale uitgangspositie en riep de pakwerker uit het verstek.

Daarna werd de vluchtverijdeling geoefend. Quinty beet hard en vol in en loste op commando, toen de pakwerker stil stond. De daaropvolgende overval werd onmiddellijk door flink inbijten gepareerd. Opnieuw loste ze op commando.

In die rustfase van de bewaking raakte Quinty enkele keren "pissed off" en probeerde ze de mouw opnieuw te pakken. De pakwerker kon dit door een aantal energieke correcties voorkomen.

Hetzelfde gebeurde tijdens het "afstand stellen". Ook hier loste ze goed, maar probeerde even later op energieke wijze de mouw te pakken, wat weer doeltreffend door de pakwerker werd voorkomen.

Tijdens het afsluitende zijtransport, tijdens welk de pakwerker volgens afspraak plotseling vluchtte, moest ik vooral opletten, dat Quinty niet te enthousiast was en de pakwerker in de broek beet.

Al met al liet Quinty zich voortreffelijk zien! Wat een een energie zit er in die hond. Geweldig! Ik was vandaag behoorlijk trots op haar.

We zijn helemaal op de goede weg voor het examen.

Nu moeten de boeren alleen nog mijn speurvelden op korte termijn vrijmaken.....

 

Met Ixy werd alleen een aantal appèloefeningetjes getraind, afgewisseld met spel. Ze doet het gewoon erg leuk. Het kopje begint omhoog te komen in de richting van mijn gezicht. Er zit duidelijk een goede ontwikkeling in wat ze laat zien.

Pakwerk hebben we hier niet getraind, om de trainingen in Uelsen niet te verstoren.

't Is een geweldige hond die Ixy, geheel en al mijn type!


Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    GRLpGpAG (dinsdag, 20 juli 2021 12:11)

    1