Laatste examentraining Quinty - Afgemeld

Op de appèltraining van Quinty was eigenlijk niets aan te merken. Ze deed alle oefeningen naar wens.

 

De pakwerktraining verliep echter minder. Ze was opnieuw erg gedreven, maar gedroeg zich onzorgvuldig bij het verstek, beet na iedere losoefening vol in en ging zelfs onder de mouw door.

Alle oefeningen werden enkele keren herhaald, maar er trad nauwelijks verbetering op.

Op dat moment werd mij duidelijk, dat het risico van herhaling van dit gedrag tijdens het komende examen te groot was.

Tijdens het vorige examen, een half jaar geleden, slaagde ze voor dat onderdeel, maar ik vreesde nu, dat dit aankomende zaterdag nog wel eens een probleem kon zijn en om die reden heb ik ons voor het examen afgemeld.

Het is beter om toch nog een half jaartje door te trainen en dan op slechts één terrein, Uelsen of Lingen-Bramsche.

Het is jammer, want ik had me er best wat van voorgesteld en ook al verdere plannen gemaakt, maar ik denk, dat op dit moment deze keuze de beste was.

Quinty is een fijne hond maar niet de eenvoudigste waarmee ik tot op heden gewerkt heb.

 

Ik moet dan toch denken aan al die Nederlandse fokkers, die zich niet aan de regels houden en gewoon fokken zonder keuring, africhtingsresultaten enzovoorts. Zij hebben het makkelijk, pochen over hun hond en fokken er lustig op los, terwijl je, zoals ik nu met Quinty, soms de gewenste vereisten, zoals examens, clubmatches en keuringen, voor de poorten van de hel moet weghalen, als je je wel aan de regels houdt. Je traint je een ongeluk en loopt dan ook nog het risico tijdens een examen of keuring afgewezen te worden.

Ik prijs me echter gelukkig met de gedachte, dat als een hond eenmaal 'klaar' is, de fokker in de richting van de koper duidelijk aan kan geven, wat de hond heeft gepresteerd. Dat er dan toch nog mensen zijn, die liever een goedkopere hond bij een fokker koper, die het niet zo nauw neemt met de regels, is eigenlijk verbazingwekkend.

De video hieronder geeft iets aan over hoe je met die dingen om zou moeten gaan (Amerikaans-Engels).

 

Wel is nu, in het geval van de eigenzinnige Quinty, al vast te stellen, dat ze een karakterhond is. Eigenzinnig maar voor de duivel niet bang en zeer zelfverzekerd, mij soms iets te... Maar dat willen we toch?

De vererving van Orsa in combinatie met de verschillende dekreuen geeft toch duidelijk de waarde van deze fokteef aan.

 

Met Ixy en Orsa heb ik vandaag niet gewerkt in verband met het flinke aantal examenhonden, die de voorrang kregen.

(Deze video heb ik geplaatst omdat deze aangeeft hoe je over africhting zou kunnen denken en hoe keurmeesters zouden moeten denken volgens de achtergrondstem. Het is een interessante presentatie naar mijn mening. Het wil echter niet zeggen, dat ik het met alles, wat in de video beweerd wordt, eens ben.

 

HR 23.10.2013)


Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    GRLpGpAG (dinsdag, 20 juli 2021 12:29)

    1