Clubtraining OG Uelsen 2014/15

Het was warm op het trainingsveld door de felle zon. Het was meteen te merken aan jezelf en aan de honden.

 

Ixy.

 

Met Ixy trainde ik opnieuw het BH-appèl. De oefeningen verliepen goed.

Met de zitoefening wilde ze wel gaan liggen, maar dat was na een herhaling goed. Met de afoefening met voorroepen wilde ze te snel gaan liggen, wat na herhaling ook beter was. Het voorroepen werd goed uitgevoerd.

Afliggen met afleiding was uitstekend.

Ondanks kleine instabiliteit bij bepaalde oefeningen was haar uitvoering bevredigend te noemen.

 

Quinty.

 

Met Quinty trainde ik alleen het pakwerk volgens de IPO.1-exameneisen.

De feitelijke examenpakwerker is in de afgelopen week tijdens zijn werk van een Volkswagenbus afgevallen op zijn rug. Of hij tot en tijdens het examen inzetbaar zal zijn, is de vraag. Dat zou ik een vervelende aderlating vinden.

De andere pakwerker is overigens ook een prima pakwerker, maar toch loop je dan altijd weer tegen kleine verschillen aan, waardoor het hier en daar wat stroef verloopt.

Quinty revierde twee verstekken voorbeeldig, de eerste keer met beloning door de werpmouw en de tweede keer op de normale wijze. De vlucht was goed en het lossen eveneens. Eigenlijk had daarna meteen de overval plaats moeten vinden, maar de pakwerker bleef staan om te wachten op eventueel nabijten van Quinty om haar de kunnen corrigeren. Ik had om een duidelijke, krachtige correctie gevraag middels de lijn, die aan de halsketting zat. Deze correctie werd heel duidelijk een aantal keren uitgevoerd. Quinty kwam hierdoor hevig in verzet en wilde de pakwerker wel "an die Wäsche".

Het afstand-stellen verliep uitstekend. Quinty kreeg de correctie preventief, maar was nu stabieler bij de pakwerker, ook toen ik kwam inlopen.

Het zijtransport verliep naar wens. Van de neiging van Quinty om de pakwerker tijdens deze volgoefening in de broek te bijten was niets zichtbaar. Ik blijf dit echter, ook tijdens het examen, als een belangrijk gevaar zien. Quinty moet niet worden onderschat, maar dat wist ik al langer.

We zullen zien.


Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    GRLpGpAG (dinsdag, 20 juli 2021 13:26)

    1