IPO.1-examen Quinty bij de OG Uelsen

Helaas kon Quinty vandaag niet slagen voor het IPO.1-certificaat. Deels een teleurstelling, maar ook op twee onderdelen een positieve impuls.

 

Speuren.

 

De weersomstandigheden waren ideaal. Het was mistig geweest in de afgelopen nacht en de temperatuur lag rond de 6 graden. De akker was uitstekend: een vlakke, verse, zwarte akker. Helaas had Quinty alleen nog op oude akkers kunnen speuren. Of dat het euvel was?

Quinty ging voortvarend van start, nam de eerste poot goed en verwees het voorwerp snel. Was wel wat onrustig bij het voorwerp. De eerste hoek werd voorbeeldig genomen en ook op de tweede poot speurde ze prima.

Vervolgens overliep ze, geheel tegen mijn verwachtingen in, de tweede hoek. Door de zon, die in mijn gezicht scheen, kon ik de hoek zelf niet zien en moest ik haar vertrouwen, maar kon ik ook niet "helpen". Bij die hoek raakte Quinty het spoor bijster. Ik kon niets doen, alleen maar proberen met mijn stem de hond terug te brengen op het spoor. De keurmeester gaf mij alle tijd, dus daar lag het niet aan. Quinty keek mij vrolijk aan, alsof ze wilde zeggen: heb ik het niet goed gedaan? en wat gaan we nu doen?, maar ik kreeg haar niet meer op het spoor. Even leek het te lukken, maar toen overliep ze de hoek weer. Dus werden we afgefloten. Een behoorlijke teleurstelling, omdat ik dit ook niet verwacht had, daar ze tot nu altijd haar sporen had uitgelopen en zeker nadat ze zo goed van start was gegaan. Maar goed, het gebeurt en we gaan weer over tot de orde van de dag.

Toen ik het Quinty het spoor voortzette om het laatst voorwerp op te halen, ging ze weer als een speer en verwees ze het voorwerp voorbeeldig. Positief was, dat de keurmeester aangaf, dat, als Quinty was voortgegaan zoals ze begon, ze in de uitmuntend terecht had kunnen gekomen. Nu bleven er slechts 44 punten over. Jammer.

Meteen daarna heb ik contact gezocht met de instructeur van de Ortsgruppe Lingen-Bramsche met de vraag of er nog plaats was op hun examen van 26 april. Er was nog plaats door opzeggingen en hij voegde er, op de daar zo gebruikelijke vriendelijke wijze aan toe, dat er voor mij "immer ein Plätzchen frei" was.

Ik heb er nu alweer zin in en kan de training met Quinty op verse akkers voortzetten.

 

Appèl.

 

Quinty liet zich tijdens het appèl van haar beste kant zien. Alles verliep op de gebruikelijke wijze en dus naar wens. De verrassing kwam tijdens het vooruitzenden. Wat hadden we niet een moeite gedaan haar weer op har niveau te krijgen. Ik wist niet, wat ik daar moest verwachten, maar ze ging als een speer en ging op het commando af. Grappig was, dat Quinty - de dondersteen, die nooit ergens van onder de indruk is - toch weer een tweede commando nodig had voor het gehoorzamen aan het commando "af". Dat is Quinty, stoïcijns en relaxt. Resultaat zeer goed met 90 punten. Een geweldig positieve ontwikkeling.

 

Pakwerk.

 

Het pakwerk was eigenlijk van het begin af aan mijn 'zorgenkindje'. De laatste training in Uelsen liep afgelopen woensdag ook niet naar wens. Zoals ik eerder geschreven heb, wil Quinty na een laatste losfase (dus na de overval en aan het eind) vaak nabijten en ben je bang, dat ze zich dan vastbijt, waardoor diskwalificatie onvermijdelijk is. Bovendien heeft ze al enkele keren op vreemd en eigen terrein verschillende pakwerkers in de broek gebeten tijdens het zijtransport. Ook dat kan diskwalificatie opleveren. Quinty doet dat niet door een verkeerde vorm van agressie, maar zit dan zo "hoog in de drift", dat ze het bijna dwangmatig doet om door te willen "spelen".

Ik had mij voorgenomen om het loscommando harder te geven dan normaal bij de genoemde losfases. Toen ik zag, dat de honden die voor mij aan de beurt waren, op last van de keurmeester langere tijd moesten bewaken na de vlucht, besloot ik ook daar het extra luide commando te geven.

Het pakwerk verliep nu uitstekend, mede dankzij de inzet van de pakwerker. De harde commando's werkten; ik kon gewoon in komen lopen zonder dat Quinty nabeet.

Resultaat zeer goed met 90 punten, TSB uitgesproken.

 

Wat had dat een mooi totaal-resultaat kunnen zijn, als het speuren niet mislukt was...

Maar goed, de herkansing komt over 14 dagen in Lingen-Bramsche.

 

Hieronder een paar foto's van Quinty tijdens het examen en een video van het pakwerk.

Examendeelnemers, examenleider, keurmeester Lanfer
Examendeelnemers, examenleider, keurmeester Lanfer

Krantenartikel IPO-examen Uelsen

Artikel 1 en 2 (klikken om te vergroten)
Artikel 1 en 2 (klikken om te vergroten)

Alle uitslagen

12. Apr Uelsen G. Lanfer
 
PrfgStf Rasse Name des Hundes SZ-Nr Hundeführer A B C TSB Ges Note
IPO1 DSH Giacco v. Kapbusch 5224 G. Deters 97 90 96 a 283 SG
IPO1 DSH Emma v. Wulfs Wurf 1617 A.v. Schelve 98 88 60     M
IPO1 DSH Quinty v. Grubenländer Schupo 7314 H.Rouw 44 90 90 a   M
IPO2 DSH Daggy v. Waterfall 4469 A. Snippe 87 78 95 a 260 G
IPO3 DSH Don de Lupo 6905 S. Henschke 96 96 96 a 288 V
IPO3 DSH Horror v.d. Ottensteiner Festung 2810 S. Lendering 99 95 92 a 286 V
IPO3 DSH Chico v. Bültenräuber 543 M.Schmeing 96 91 96 a 285 SG
IPO3 DSH Mara v.d. Mahler-Meister 6040 A.v. Schelve 87 86 95 a 270 SG
IPO3 DSH Xantor v.d. Piste Trophe 4049 A. Braakmann 6 94 99 a   M
BH DSH Eine v. Waterfall 3536 D. Münch bestanden BH
BH DSH Fly di Casa Siepe 421 U.Hecke bestanden BH
BH DSH Feger di Casa Siepe 1134 J. Hecke bestanden BH

Reactie schrijven

Commentaren: 2
  • #1

    Mitsue Daub (dinsdag, 31 januari 2017 18:23)


    I was more than happy to uncover this great site. I wanted to thank you for ones time for this particularly wonderful read!! I definitely liked every part of it and I have you saved to fav to see new stuff in your web site.

  • #2

    GRLpGpAG (dinsdag, 20 juli 2021 13:36)

    1