Extra training Ixy 2014/38 bij DWO Hardenberg

Vandaag deelgenomen aan een clubtraining bij DWO in Hardenberg.

Het weer was erg warm, 'kortebroekenweer'.

 

Speuren.

 

Voor het eerst heeft Ixy een IPO.1-spoor op gras uitgewerkt. Omdat Ixy nog niet eerder gespeurd heeft op gras en de laatste speuroefening nu al maanden geleden is, heb ik het spoor klein gehouden.

Bij de aanzet moest ze even wennen en was ze enigszins druk, toen ze het bordje zag. Daarna speurde ze rustig verder. Bij het eerste voorwerp moest ik haar even herinneren, wat de bedoeling was, bij de volgende twee ging het goed.

Ik was er best tevreden over. Ik moet proberen in mijn woonomgeving een weiland te vinden, waar ik het speuren met Ixy kan onderhouden of DWO vaker bezoeken als er een speurmogelijkheid is. Daarmee kan ik het speuren van Ixy onderhouden tot er weer speurakkers beschikbaar zijn.

De overige jonge honden behoorden tot de categorie "kilometervreters", wat mij enigszins verbaasde. Toch deden ze het prima!

 

Appèl.

 

In verband met de warmte slechts een paar korte appèloefeningen gedaan:

Af met afleiding (uitstekend), volgen aangelijnd (prima), apporteren vlak (goed) en apporteren over de haag (goed).

't Was goed om te zien, dat Ixy zonder enig probleem het onbekende terrein betrad. Aan de andere kant verbaasde mij dat in het geheel niet; ze is immers altijd kalm en niet onder de indruk van wat dan ook.

 

Pakwerk.

 

Tijdens het pakwerk ben ik, na goed overleg met de aanwezige pakwerker Bertil Stoeten, doorgegaan op de ingeslagen weg van de laatste weken: revieren van het "eerste" verstek gevolgd door een beloning in de vorm van de pakwerker, die eerst dicht bij het verstek stond en de volgende twee keren steeds iets verder. Dit is, zoals eerder uitgelegd, de voorbereiding naar het aanblaffen bij het tweede verstek.

Het pakwerk werd afgesloten met een vlucht - lossen - beloning, die een paar keer werd geoefend.

Het bijtmateriaal bestond uit de "Knut Fuchs Werpmouw", waarmee ik opzettelijk train in deze fase, omdat deze uiteindelijk als beloning na het aanblaffen wordt weggeworpen.

 

Bezoek Raico:

 

De feitelijke reden van mijn training in Hardenberg was het feit, dat ik Kim Oosterhuis met haar Raico vom Grubenländer Schupo nog eens wilde zien in de onderdelen speuren (uitstekend), appèl (in opbouw) en pakwerk (in opbouw).

Het zag er al leuk uit.


Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    GRLpGpAG (dinsdag, 20 juli 2021 14:06)

    1