Extra training 2015/11

Extra training met Ixy op het clubterrein in Uelsen.


We begonnen met apporteren, Ixy aan de lange lijn.

Het vlakapport verliep uitstekend; geen vermijdend gedrag meer. We herhaalden deze oefening enkele keren. Alle oefeningen werden uitstekend uitgevoerd met inachtneming van de stand van zaken van dit moment (er moet dus nog geschaafd worden).


Omdat deze oefening zo goed verliep, beoefenden we daarna enkele keren het apporteren over de haag, waarbij Ixy ook nu aan de lange lijn werd voorgebracht. De heensprong was voortdurend goed. Bij de terugsprong probeerde Ixy zo nu en dan om in plaats van over de haag terug te keren. Dit was echter aan het eind niet meer het geval, waarna we deze oefening beëindigden.


Daarna pakten we het apporteren over de klimschutting aan. Ik gokte erop, dat Ixy deze oefening qua heen- en terugsprong goed zou uitvoeren. Eventuele extra begeleiding daarin zou later kunnen.

Mijn vermoeden was juist. Ixy ging zowel heen- als terug zonder begeleiding. Alleen de commando's "hoog" en "apport" en Ixy ging, kwam terug over de klimschutting en voerde de oefening verder feilloos uit.


Mede door de extra trainingen van de laatste weken, staan Ixy en ik nu volledig op het punt, waar we schematisch ook wilden en zouden moeten zijn.

Ik heb dit kunnen bereiken door veel lange wandelingen met Ixy te maken, waardoor het wederzijds vertrouwen extra werd vergroot, aangevuld met een groot, soms overdreven groot, aantal apporteeroefeningen, waarbij voortdurend werd gelet op hoe Ixy zou reageren. Dit vooral ook door opzettelijk overdreven vaak te herhalen en daarbij vast te stellen, dat Ixy nu zover is, dat ze maar door blijft gaan en geen verveling toont.


Daarna oefenden we "zit uit de beweging": uitstekend uitgevoerd, "af uit de beweging" aangevuld met "af met voorroepen": uitstekend uitgevoerd. Vervolgens de IPO.2-oefening "sta uit de beweging" en daarna terugkeren naar de hond: oefening in de beginfase, maar goed uitgevoerd.

Tot slot het "vooruitzenden".

Voor het eerst werd Ixy onaangelijnd meegevoerd. Ze had nog wat correctie met de stem nodig - niet meer met de lijn - om aan de voet te blijven tot het commando "vooruit". Bij dat commando "spoot" ze vooruit en ging aan het eind af (ja, er was nog een bal).


Dit was een zeer motiverende trainingsochtend. Ik heb in de loop der jaren veel ervaring opgedaan met het apporteren met verschillende honden. Vandaar dat ik wist, dat ik mijn doel met Ixy uiteindelijk zou bereiken. Ook nu ging dat zo en toch nog weer sneller dan verwacht.


De officiële clubtraining pakken we vanaf aankomende zondag weer op.