Examentraining 2015/30 (OG Lingen-Bramsche)

Prettige, gezellige en sfeervolle trainingsmiddag met Ixy, die zeer gemotiveerd was.


Alle appeloefeningen vanaf de zitoefening. Het volgen onaangelijnd. De sta-oefening voor IPO.2 begint stabieler te worden.  Ixy voerde de oefeningen met plezier uit.


Het pakwerk deze keer uitgebreid daar Ixy duidelijk aan het terrein gewend is. Deze keer opnieuw met de tweede pakwerker. De oefeningen werden uitstekend uitgevoerd.

Revieren van één verstek. De lange lijn werd door mij bediend ter voorkoming van inbijten. Deze 3 x geoefend. De eerste twee keer heb ik haar duidelijk gestopt en de derde keer niet. Bij die derde keer revierde ze en blafte aanhoudend zonder de neiging te hebben in te bijten.

Ik begaf mij steeds naar de hond en ging naast haar staan. Ik gaf het commando zit en kort daarna wierp de pakwerker volgens afspraak de werpmouw weg als beloning.

Deze oefeningen verliepen zeer naar wens.


Het programma werd vervolgd met de vlucht, lossen, de overval met twee stokslagen, lossen.

De losfases waren weer voorbeeldig.

Daarna begaf ik mij naar de pakwerker, gaf Ixy het commando zit. De bewaking bleef goed.

Tot slot werd de oefening afstand-stellen uitgevoerd. Ixy ging met enorme drang op de mouw. De beet was vol en de losfase uitstekend.

Daarna de oefening zijtransport. Dit verliep goed. Ixy kon wat beter op de pakwerker letten tijdens dat transport. Dat had ik echter van tevoren al ingecalculeerd en daarom sprong de pakwerker halverwege bij de hond weg, die de vluchtende pakwerker zonder aarzelen en met volle beet tot staan bracht.

Voor het verlaten van het veld nog een steloefening als beloning.


Ik ben zeer tevreden over het verloop van de oefeningen en de stappen die we vooruit hebben gemaakt. Nu kan worden gedacht over vervolgstappen. Uiteindelijk moet ik hier voor IPO.2 trainen en dat betekent:


IPO.1-programma plus:

4 verstekken revieren

rugtransport met overval

zijtransport na rugtransport

zijtransport na afstand stellen.


Daar hebben we nog de enige tijd voor nodig.