Speuren 2015/39

Vandaag met Ixy de eerste nieuw bewerkte akker gehad in dit najaar. De grond was nog zwart. Dat en het feit, dat de landbouwer de laatste dagen druk bezig was op deze akker, maakte duidelijk, dat het een moeilijker akker zou zijn voor de hond dan wanneer de akker een paar dagen oud was en daardoor grijs van kleur. Op een pas aangelegde akker is het geurverschil tussen spoor en de rest van de akker gering.

Hiermee had ik ooit tijdens een examen met Quinty problemen ondervonden. Om die reden legde ik daar nu juist bewust een spoor uit voor Ixy. Ik kon dan zien hoe de hond onder deze omstandigheden reageerde. Bovendien was het weer geweldig, droog, windstil en dus rustig.

Twee hoeken, drie voorwerpen.

Ixy werkte het spoor voortvarend uit. Ik kwam achter fouten van mijzelf: het tweede voorwerp lag te veel aan de oppervlakte, waardoor Ixy er versnel naartoe ging, het derde lag eveneens te hoog, wat tot gevolg had, dat Ixy het voorwerp zag en dit duidelijk verwees, maar dan wel een meter te vroeg. Deze basisfouten mag ik tijdens een examen niet maken.

Overigens speurde Ixy erg goed, wel snel, wat nu nog acceptabel is. Hoeken en rechte stukken werden overtuigend genomen.

De geplande tweede speuroefening is derhalve niet nodig. Bovendien is vanmiddag de clubtraining in Lingen-Bramsche.

Morgen dus de volgende speuroefening(en).

Ixy's speurveld op zaterdag
Ixy's speurveld op zaterdag