Speuren 2016/15

Toen ik vanmorgen bij de akker kwam, waarop ik de laatste twee keren met Ixy had gespeurd, zag ik, dat het groene gewas inmiddels uit de grond was gekomen. Verboden gebied dus.

Daarom reed ik vervolgens naar een landbouwer/veehouder bij Wilsum, op wiens akkers ik eind vorig jaar ook had gespeurd met de vraag of ik de akker tegenover zijn boerderij enige tijd zou mogen gebruiken, omdat ik dacht, dat deze nog niet was ingezaaid.

De man ging er mee akkoord. De akker wordt niet eerder ingezaaid dan na eind april.

Ik ben dus de komende maand gered.

Ik legde voor Ixy in de regen een groot IPO.2-spoor uit, drie rechte stukken, twee hoeken, 3 voorwerpen. De akker was op de meeste plekken redelijk droog maar hier en daar wat drassig.

Ixy werkte het gehele spoor voortvarend, gedreven en geconcentreerd uit.

De rechte stukken en hoeken werden overtuigend genomen. De voorwerpen werden snel en correct verwezen. De start van Ixy bij de aanzet en na de voorwerpen is inmiddels rustig, het gevolg van snel een paar stukjes worst na de nieuwe start.

Het speuren moet normaal gesproken geen probleem zijn tijdens het examen van aankomende zondag. Ixy speurt immers altijd. Je weet het nooit... Ik zie die oefening echter met vertrouwen tegemoet.