Ixy geslaagd voor IPO.2

Ik ben vandaag in Uelsen met Ixy geslaagd voor het IPO.2. Haar tweede IPO-examen en het tweede tijdens een loopsheid. De eerste keer ging het niet zonder slag of stoot en ook deze keer ging het maar net goed. Vanaf nu zo mogelijk geen examen meer tijdens een loopsheid van Ixy.

Ondanks dat de punten negatief beïnvloed werden, althans tijdens appel en pakwerk, door die loopsheid, ben ik toch niet ontevreden met het behaalde resultaat.

 

Speuren.

Een nieuwe akker voor het speuren. Rustig zonnig en halfzonnig weer, geen wind. Ideale omstandigheden dus.

Ixy begon voortvarend aan het spoor. Ze nam de aanzet goed en werkte het eerste gedeelte van de eerste "poot" van het spoor uitstekend uit. Daarna moest ze zich enkele keren oriënteren en nam vervolgens de eerste hoek overtuigend. Het eerste voorwerp werd overtuigend verwezen, waarbij Ixy ietwat scheef lag.

De tweede hoek overliep ze heel verrassend; dat was nog niet eerder gebeurd.

Ik had maar één mogelijkheid en dat was blijven staan en wachten tot ze zelfstandig terugkeerde op het spoor. Dat deed ze ook. De hoek was echter weg qua te behalen punten.

Toen ze het spoor weer volgde, kon ik haar slechts met een "braaf" belonen.

Ze vervolgde het spoor prima en verwees ook het laatste voorwerp overtuigend.

Ixy is voor mij duidelijk een hond, die zeer goede speurprestaties leveren kan. Dat was vandaag bijna gelukt.

Resultaat 88 punten/goed. Toch niet gek, gezien het feit, dat er niet één keer met de sporenlegger kon worden getraind. Bij veel verenigingen in Duitsland wordt, anders dan meestal in Nederland, niet of nauwelijks in verenigingsverband dus samen gespeurd en dat is toch jammer.

 

Omdat Ixy loops was moest ik wachten tot het eind, dus tot alle deelnemende honden appèl en pakwerk achter zich hadden en dus helemaal klaar waren.

Ik heb dat vaker meegemaakt met meerdere honden. Het is nooit leuk om te moeten wachten. Het is eerder vervelend, omdat de toeschouwers ook minder gemotiveerd zijn dan eerder op de dag.

Het was in dit geval toch wel een enorm groot examen met 3 BH-honden en 8 IPO-honden. Dat betekende, dat Ixy en ik om circa 11.00 uur speurden, ook als laatste en op het laatste spoor, dat ver van de openbare weg lag, wat ook niet gunstig is. D

Daarna moesten wachten tot iedereen met alle onderdelen van het examen geweest was en dat was vandaag rond 17.00 uur (appèl) en 17.15 uur (pakwerk). Ik had Ixy in de tussenliggende 6 uren naar huis gebracht, want anders zou ze helemaal zijn doorgedraaid.

Ik heb het moeten wachten in een periode van 6 uren toch wel als extra zwaar ervaren.

 

Appèl.

Van het begin af aan werd duidelijk, dat Ixy tijdens het appèl weer nauwelijks in de hand stond en zich een aantal onwenselijke vrijheden veroorloofde. Toch werden de meeste oefeningen wel redelijk goed maar soms slordig uitgevoerd.

Mis ging het tijdens het apporteren over de haag, toen ze bij terugkeer naar de keurmeester liep, die naast de haag stond (waarvoor dank). Ik kon alleen maar het commando herhalen, waarna ze het blok bracht. Helaas kwam ze terug langs in plaats van over de haag.

Dat heeft ze de laatste maanden al niet meer laten zien en is gezien de omstandigheden toch wat teleurstellend. En dan druk ik me zacht uit.

Het tweede grote probleem was de af-met-afleiding. Ik bespeurde de laatste tijd al onrust bij Ixy bij deze oefening, maar deze keer stond ze ook nog op om even lekker te snuffelen.

Kortom, ik had tijdens alle oefeningen kromme tenen.

Resultaat 78 punten/voldoende. Van een niet loopse Ixy had ik meer verwacht.

Datzelfde gold voor het

 

Pakwerk.

Ze revierde de 4 verstekken uitstekend (beloond met de keurmeester met uitmuntend), daarna ging het allengs minder. Ze deed alle oefeningen maar toonde weinig enthousiasme en gedrevenheid, weinig en soms teveel volgzaamheid. Soms waren bewakings- en bijtfases minder dan normaal, het lossen was steeds goed, de bewaking soms minder.

Ook tijdens de twee keer zijtransport ontbrak vandaag de drive,

erg teleurstellend, want ik had meer verwacht,

Resultaat 78 punten/voldoende, TSB uitgesproken.

 

Totaalresultaat 244 punten/goed.

 

We moeten tijdens een volgend examen proberen dit bij voorkeur niet met een loopse hond te doen, Een hond is dan toch anders en dan is ook iedere teef weer anders.

Dat is niet voor iedere hond gelijk. Ixy is het type, dat minder geconcentreerd gaat werken, nauwelijks in de hand staat en graag eigen dingen wil doen.

 

Maar goed, het belangrijkste is natuurlijk, dat Ixy is geslaagd voor het IPO.2.

En daar ben ik trots op.

Foto's

Grafschafter Nachrichten 20 april 2016