Speuren 2016/25 (weide 6)

Vandaag een zonnige en redelijk warme ochtend. Halflang, nat gras. Geen wind.

Ivy's 6e keer binnen ruim een week tijdens een speuroefening op gras. Ik ging in op het advies van mijn speurvrienden in Nordhorn om hier en daar een depot met voer op het spoor te leggen. Ik liet het vandaag bij een normaal IPO.1-spoor met 3 voorwerpen.

Ixi ging voortvarend en enthousiast te werk. Op het laatste oriënteerde ze zich een keer en kwam kort voor het laatste voorwerp het koppie iets omhoog. Volgende keer een depotje extra.

Ook nu toonde Ixy een gestage vooruitgang. Ik was er erg tevreden mee.

 

We hanteerden dezelfde methode bij Igor van André van der Veen. Ook bij deze hond viel het kwartje na een slordig begin. Zeer motiverend.

 

We gaan op deze manier door.

 

Hieronder een korte video-impressie van de speuroefening van vandaag met Ixy. Het is duidelijk te zien, dat Ixy regelmatig de tijd neemt bij de worst-depots. Ze speurt diep en geconcentreerd, neemt de hoeken goed en verwijst de voorwerpen direct.

Ixi verwijst momenteel te scheef. Ze kijkt achterom naar de baas in de blijde verwachting van een beloning. Om die reden ga ik nu niet, zoals gewoonlijk, rechts van de hond staan maar links en uiteindelijk voor de hond. Dat laatste brengt de hond uiteindelijk in een rechte ligging ten opzichte van het voorwerp. Mooi is nu al, dat Ixy het voorwerp tussen de pootjes heeft; ze gaat er dus niet op liggen.

Aan het einde wordt het koppie even omhoog gebracht.

Nogmaals: een zeer goede oefening tijdens Ixy's gewenning op gras.

Video: André van der Veen (enigszins links georiënteerd).