Speuren 2016/28 Wilsum

Na een uitgebreide ochtendwandeling met Ixy (een test, omdat ik dat eigenlijk nooit doe voordat er wordt gespeurd) een groot IPO.3-spoor voor haar gelegd op een weide.

Teruggekeerd naar mijn oude methode van hier en daar een stukje worst in plaats van enkele keren een hoopje. Als het lang duurt, wil Ixy nog wel eens de kop optillen en dat wil ik weg hebben. Bij hier en daar een verstopt stukje worst is de aandacht van Ixy toch beter.

 

Ixy speurt goed en gemakkelijk, is nu ook helemaal aan weiden gewend in plaats van akkers, waarop ze is opgeleid. Mocht ik ooit nog een speurhondexamen overwegen (veel werk en tijd en niet echt mijn hobby maar met haar voorouders Aranka en Ignatz wel gedaan), dan zal een overgang van akker op gras eenvoudig gaan. Doordat het Ixy eenvoudig afgaat, is een examenspoor voor haar eigenlijk te eenvoudig en laat ze zich snel afleiden.

 

Het uitgelegde spoor werd ook nu uitstekend uitgewerkt door Ixy. De kop kwam nu nauwelijks omhoog ondanks dat ze grote afstanden moest afleggen. De rechte stukken werden goed uitgewerkt, de hoeken overtuigend genomen en de voorwerpen uitstekend verwezen.

 

Ik was er erg tevreden over.