Speuren 2016/30 Wilsum

Vanmorgen tijdens een fietstocht voorafgaande aan het speuren met Ixy een groot IPO.3-spoor uitgelegd op weide met halflang gras. Warm weer, zon achter de wolken, enige wind.

Om de concentratie van Ixy te verhogen en meer grip op haar te krijgen, heb ik vandaag het Böttcher-speurtuig weer gebruikt. Normaal speur ik met haar met een gewoon speurtuig met de bevestiging voor de speurlijn op de rug. Bij het Böttcher-tuig bevindt deze bevestiging zich onder het lichaam van de hond. Ixy heeft altijd getoond een hekel aan dat speurtuig te hebben, wat ze nu ook meteen weer toonde, maar toch heb ik vandaag doorgezet.

Ixy speurde nu opvallend rustig, had bij de aanzet wat concentratiegebrek, wat onmiddellijk over was na een correctie. Het eerste voorwerp werd een meter te vroeg verwezen (dankzij de druk door de correctie), het tweede uitstekend. Het derde en laatste voorwerp werd eveneens goed verwezen. Rechte stukken en hoeken werden overtuigend genomen.

Ik was tevreden met het resultaat van vandaag.

 

Ixy geeft duidelijk aan, dat het speuren op weide voor haar nu al ook te eenvoudig is, waardoor de uitdaging ontbreekt en ze minder geconcentreerd raakt. Tijdens een examen zal ze zich daardoor vrijwel altijd buiten de "uitmuntend" werken en dat is jammer.

Een volgend spoor zal voor haar verrassend moeilijk worden en voor mij uiterst vermoeiend.

Maar we zullen zien.